Przedsiębiorstwo, które nie reaguje dostatecznie szybko na zmiany na rynku, albo na wewnętrzne problemy, stając w szranki ze swoją konkurencją, zawsze przegra. Dlaczego jeszcze warto wiedzieć, czym jest problem solving i jak skutecznie przeprowadzić ten proces?
Dlaczego należy położyć nacisk na rozwiązywanie problemów?
Nawet firmy, dysponujące najlepszymi talentami w branży, przykładające wagę do rozwijania kompetencji pracowników oraz do tego, w jaki sposób postrzegają ich klienci, czasem borykają się z problemami. Można wdrożyć działania, które ograniczą ryzyko pojawiania się tych trudności, ale nie da się ich całkowicie uniknąć. To oznacza, że problem solving dotyczy każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, w jakiej branży działa.
Gdy pojawia się taka trudność, nie należy działać w pośpiechu i dać się zjeść stresowi. Zdroworozsądkowe i analityczne podejście może znacznie polepszyć jakość naszych wyborów, o czym dobrze wiedzą osoby decyzyjne, takie jak pracownicy i kierownicy działów zarządzania jakością, specjaliści ds. doskonalenia procesów, kierownicy projektów doskonalących, czy osoby odpowiedzialne za zarządzanie procesami.
Szkolenia problem solving, jakie korzyści się z nimi wiążą?
Nadrzędnym cele takiego kursu jest poznanie skutecznych, sprawdzonych metod, poprawiających efektywność rozwiązywania problemów. Opracowywanie takich rozwiązań to przeważnie praca grupowa. Jedna osoba często nie ma wystarczającego wglądu w sytuację, żeby móc podjąć w pełni świadome decyzje. Konieczna jest więc konsultacja z działami, których dotyczy sprawa. Podczas profesjonalnych szkoleń kładzie się nacisk na wagę współpracy, co pozwala polepszyć jakość konsultacji w zespole. Do pozostałych zalet takiego dokształcania można zaliczyć:
- szybszą identyfikację problemów oraz lepszą umiejętność ich opisu;
- sprawne posługiwanie się nowoczesnymi narzędziami, które można wykorzystać do wykrywania przyczyn problemów oraz do planowania środków zaradczych;
- poszerzenie perspektywy, z jaką postrzegany jest problem, pobudzenie kreatywności zespołu;
- poznanie i nauka obsługi narzędzi, z pomocą których da się nadać problemom priorytety i ocenić możliwe rozwiązania;
- umiejętność opracowania rozwiązań, które da się wykorzystać w przyszłości.
Dlaczego liczy się szybkość działania?
Pośpiech nie jest wskazany, ale w rozwiązywaniu problemów zdecydowanie liczy się sprawność działania. Odkładanie tej czynności może doprowadzić do tego, że będziemy borykać się z konsekwencjami, których można było uniknąć, gdyby problem solving był wdrożony od razu. Szybkiej reakcji uczą m.in. szkolenia organizowane przez firmę Open Horizon, oferującą usługi na terenie Warszawy i Poznania. Działanie dostatecznie szybko i jednocześnie dokładnie, precyzyjnie i w przemyślany sposób – takie efekty można osiągnąć, ale bez eksperckiej wiedzy i profesjonalnego wsparcia jest to bardzo trudne. Szkolenia problem solving są atrakcyjną alternatywą dla uczenia się na błędach, które mogą sporo kosztować.